Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου 2012


Σας καλωσορίζω….

Λόγοι πολλοί είναι που ωθούν στην δημιουργία ενός blog. Σκέψεις που επιθυμούμε να μοιραστούμε, κρίσεις πάνω στα όσα συμβαίνουν και στα άλλα τόσα που δεν εννοούν να συμβούν, συμμετοχή στη διαμόρφωση προτάσεων για τον τόπο μας, ανάδειξη νέων απόψεων, κωδικοποίηση παλαιών, προσωπικές επιλογές και, να μην το ξεχνούμε, μια ανάγκη εξωτερικεύσεως αλλά και εκθέσεως σε ένα κοινό που ασφαλώς θα κρίνει, ασκώντας, ως είναι φυσικό, την αυστηρότητά του, αλλά και συνάμα θα εμπλουτίσει.

Σαν πρώτο θέμα, που επιθυμώ να αναδείξω, ξεκινώντας από την αγάπη μου για τη Θεσσαλονίκη μας, είναι το μέλλον της. Μια πόλη που, από χρόνους πολλούς, έχασε τη λάμψη της, έφτασε, ίσως, η κατάλληλη στιγμή για να σκεφθεί μια νέα πορεία.

Πολλές οι δυνατότητές της που μπορούμε να αξιοποιήσουμε, ακόμα και σ’ αυτούς τους δύσκολους καιρούς:

Θεσσαλονίκη, λοιπόν, μια πόλη γοητευτική με αξιοζήλευτες ποιότητες (αλλά και με κατοίκους που πρακτικά αδιαφορούν - για να μην πω αντιστέκονται). Μια πόλη που οφείλει να αλλάξει (βελτιώσει) την εικόνα που έχουν γι αυτήν τόσο στο εσωτερικό της χώρας όσο και στο εξωτερικό και να ξαναρχίσει να έχει την λαμπρή πορεία που είχε στο παρελθόν.

Η πόλη μας, έχοντας ένα λιμάνι που βρίσκεται ακριβώς στο υπογάστριο της γηραιάς Ηπείρου μας, θα μπορούσε (και συνεχίζει να μπορεί), με κατάλληλο σχεδιασμό αλλά και με βελτίωση των σχετικών υποδομών, να την καταστήσει μείζονα πύλη εισόδου εμπορευμάτων, και όχι μόνον, 
προς όλους σχεδόν τους προορισμούς εντός Ευρώπης.

Απαιτήσεις για επίτευξη αυτού του στόχου: 
α.. Επίσπευση και ολοκλήρωση των εργασιών επέκτασης της 6ης προβλήτας.
β. Δημιουργία ενός σοβαρού κέντρου logistics, είτε επιτοπίως είτε ακόμη και κάπου κοντά στα σύνορα με τη Βουλγαρία ή με τη FYROM.
γ. Ποιοτική σιδηροδρομική σύνδεση αυτού του κέντρου με τον Δούναβη.
Η παρουσία των υδάτινων δρόμων που ξεκινούν από τον Δούναβη, μπορούν να εξυπηρετήσουν έτσι ώστε άμεσα τα εμπορευματοκιβώτια να μεταφέρονται σε οποιοδήποτε μέρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά πιθανώς και της Ρωσίας.

Στο σημείο αυτό διερωτώμαι γιατί αρχικά επιλέχθηκε ο Πειραιάς από την Cosco και γιατί η αντίδραση των επιτόπιων συνδικαλιστών του ΠΑΜΕ υπήρξε λυσσαλέα.

Η πόλη μας, αποτελεί ένα ανοικτό μουσείο Χριστιανικών Ναών της Παλαιολόγειας Αναγέννησης αλλά και σημαντικών κτιρίων τόσο της μακρόχρονης Ρωμαϊκής παρουσίας όσο και της Οθωμανικής περιόδου.
Από εδώ περνούσε η Εγνατία οδός. Τα κάστρα της πόλης αποτελούν το μεγαλύτερο διασωζόμενο παρόμοιο σύμπλεγμα στη χώρα μας. Η Ρωμαϊκή αγορά παρουσιάζει σημαντικό ενδιαφέρον (όσο κι αν έχει κακοποιηθεί). Το Βυζαντινό Μουσείο Θεσσαλονίκης είναι ίσως ένα από τα αρτιότερα στο χώρο και ασφαλώς μπορεί, με κατάλληλη πολιτική και όχι οικονομική υποστήριξη, να εμπλουτισθεί και να αποτελέσει σημείο ιστορικής αναφοράς, Το αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης στεγάζει εκθέματα διεθνούς ενδιαφέροντος.
Η Μακεδονία είναι ο τόπος από όπου ο Ελληνικός πολιτισμός ξεκίνησε και καταύγασε τον κόσμο. Η δυναμική του Φιλίππου και του Μεγάλου Αλεξάνδρου εμπλούτισε τον χώρο, πολύ κοντά στην πόλη μας, με εξόχως σοβαρά και ενδιαφέροντα μνημεία αλλά και πόλεις ολόκληρες (Πέλλα, Βεργίνα, Δίον). 

Με κατάλληλη προώθηση αυτού του πολιτισμικού προϊόντος μπορεί η Θεσσαλονίκη μας να αποτελέσει ακαταμάχητο πυλώνα “ιστορικού – πολιτιστικού” τουρισμού που να συμβάλλει, ανέξοδα, στην ανάπτυξη της πόλης αρκεί η προβολή αλλά και η πρόσβαση στα διάφορα μνημεία να πάψει να αποτελεί περιπέτεια.

Η πόλη μας έχει το μοναδικό προνόμιο να διαθέτει δυο πολύ μεγάλα οικόπεδα στην καρδιά του πολεοδομικού της συγκροτήματος.
Το πρώτο είναι αυτό που στεγάζει τη ΔΕΘ και που παραμένει αναξιοποίητο όσες μέρες δεν λειτουργεί κάποια (έστω και κλαδική) έκθεση και το δεύτερο είναι το οικόπεδο του Γ’ΣΣ. Με κάθε επιφύλαξη νομίζω πως το αθροιστικό εμβαδόν τους είναι περίπου 300-400 στρέμματα.
Αυτά τα συγκεκριμένα οικόπεδα είναι σε άμεση επαφή και σχέση με τα δυο μας Πανεπιστήμια, με το Βυζαντινό Μουσείο, με το Αρχαιολογικό Μουσείο, με το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, με το Πολεμικό Μουσείο, με το Λευκό Πύργο, με την Αψίδα Γαλερίου, με τη Ροτόντα και φυσικά με το Δημαρχείο της πόλης.
Οι εκτάσεις αυτές, με νέες προτάσεις χρήσεως, μπορούν να αποτελέσουν την αφορμή και να συμβάλλουν δραματικά στην αλλαγή της εικόνας της πόλης μας. Μέχρι σήμερα, παραμένουν πρακτικά αναξιοποίητες και σε αναπτυξιακή εκκρεμότητα.

Πρόταση:
Να αποφασισθεί η δημιουργία ενός σύγχρονου συνεδριακού κέντρου, με απόλυτη δυνατότητα ανάληψης διεθνών (ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΝ) συνεδρίων (10-15.000 θέσεις), στον χώρο της ΔΕΘ και ενός 5 αστέρων plus ξενοδοχείου 2.500 περίπου δωματίων στον χώρο του Γ’ΣΣ (τονίζω το ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΝ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ γιατί η πόλη έχει ήδη πολλά μικρά συνεδριακά κέντρα, κατάλληλα για μικροσυνέδρια και τα οποία φυτοζωούν. Δεν διαθέτει κάποιο μεγάλο, εμπλουτισμένο με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας και ικανό να στεγάσει αριθμούς συνέδρων που μόνο ένα παγκόσμιο συνέδριο μπορεί να έχει). Από τα κτίσματα της ΔΕΘ να διατηρηθούν και, αν είναι δυνατόν να ενταχθούν, ο Πύργος του ΟΤΕ, το Palais des Sports και το κτήριο του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης μαζί ίσως και με το παλιό περίπτερο των εθνών. Από το χώρο του Γ’ΣΣ να διατηρηθεί το παλιό εξαίρετο κτήριο, ως πρόσοψη, στο νέο ξενοδοχείο. Το νέο συνεδριακό κέντρο, που θα μπορεί συνάμα να στεγάζει και όλες τις επί μέρους κλαδικές εκθέσεις, να ανατεθεί, ως μελέτη, σε οίκο που θα πρωτεύσει σε διεθνή διαγωνισμό με στόχο να αποτελέσει σοβαρό αξιοθέατο. Το αυτό να συμβεί και με το Ξενοδοχείο. Η μελέτη του περιβάλλοντος χώρου να δώσει στον κόσμο της πόλης μας ένα μεγάλο, μοντέρνο, πάρκο με υπόγεια διέλευση των υφισταμένων δρόμων και συνένωσή του με το πράσινο του πάρκου της ΧΑΝΘ με παράλληλη δημιουργία ενός “αρχαιολογικού – πολιτιστικού περιπάτου”.

Απαιτήσεις για επίτευξη αυτού του στόχου: 
α. Βούληση των ταγών αλλά και του λαού της πόλης.
β. Βελτίωση των υποδομών του αεροδρομίου (ήδη πραγματοποιούνται) για τη δυνατότητα προσγειώσεως υπερατλαντικών πτήσεων.
γ. Ολοκλήρωση των έργων του Metro από και προς αεροδρόμιο.

Δυνατότητες οικονομικές:
Η ανάπτυξη του “θεματικού” τουρισμού (τμήμα αυτού αποτελεί ο “συνεδριακός τουρισμός”) αποτελεί σήμερα μείζον στοίχημα για την οικονομία μας. Οι δύσκολοι όμως καιροί δεν παρέχουν χρηματοδοτικές, προς τούτο, ελπίδες από τον κρατικό προϋπολογισμό αλλά ούτε και εθνικές δυνατότητες διατήρησης συνεχούς ροής παγκοσμίων συνεδρίων (τουλάχιστον όχι τώρα). Συνεπώς, η κατασκευή αλλά και η διαχείριση ενός παρόμοιου χώρου θα πρέπει να ανατεθεί σε εταιρείες που ασχολούνται κατ’ αποκλειστικότητα με Συνεδριακό Τουρισμό και οι οποίες μπορούν να αναλάβουν τον σχεδιασμό, την κατασκευή, το κόστος αλλά και τη λειτουργία του για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (30-50 χρόνια).

Αποτελέσματα για την πόλη:
  1. Αλλαγή και αναβάθμιση του brand name της πόλης μας. 
  2. Αύξηση του τουριστικού ρεύματος προς την πόλη (περίπτωση Βαλένθιας όπου, και μόνο το ανολοκλήρωτο εισέτι σχέδιο του Καλατράβα, αύξησε κατά 60% το τουριστικό προς αυτήν ρεύμα). 
  3. Αναζωογόνηση της χειμαζόμενης αγοράς του κέντρου. 
  4. Εμπορική ανάπτυξη της περιοχής Ευζώνων. 
  5. Σοβαρή κίνηση για τα άλλα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης (το προγραμματιζόμενο 5 αστέρων δεν μπορεί, σε καμιά περίπτωση, να καλύψει τις ανάγκες ενός παγκόσμιου συνεδρίου γιατί θα υπάρξει ανάγκη για τουλάχιστον 6-8.000 δωματίων επί πλέον ανά συνέδριο). 
  6. Περισσότερες από 3,500 μόνιμες θέσεις εργασίας. 
  7. Σταδιακή απόκτηση προσωπικού εξειδικευμένης τεχνογνωσίας. 
  8. Ενοποίηση όλων των χώρων της περιοχής της ΧΑΝΘ (παραλία, πάρκο ΧΑΝΘ, νέο πάρκο ΔΕΘ, μεγάλος περίπατος που θα περιλαμβάνει όλα τα μουσεία, τα Πανεπιστήμια και τον Λευκό Πύργο). 
  9. Υπόγειοι δρόμοι σε όλη την περιοχή με απαλλαγή από την κίνηση των αυτοκινήτων. 
10. Υπόγειο Parking στον χώρο του Συνεδριακού κέντρου και του Ξενοδοχείου. 
11. Αλλαγή της μορφής του κέντρου της πόλης. 
12. Εδώ θα πρέπει να τονισθεί και το αγαθό που θα προκύψει, για την υπόθεση της Μακεδονίας μας, από τις εκδρομές των συνέδρων και των συνοδών μελών στους αρχαιολογικούς χώρους κοντά στη Θεσσαλονίκη (Δίον, Βεργίνα, Πέλλα).

Ίσως, κατάθεσα πολλές προτάσεις μονομιάς. Ελπίζω πως δεν σας κούρασα. Θα χαρώ να συμπληρώσετε, με τις παρατηρήσεις σας, το τοπίο.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου